Berlinale Shorts 2024 / press

„In this year’s Berlinale Shorts, cinema is distilled to its most essential features. Conventional narratives are very much eschewed in favour of complex ideas, bold left turns and bravura filmmaking gestures. This is my fifth time covering the programme for Directors Notes, and once again I am pleased by the aesthetic unity of the offerings as well as their unorthodox filmmaking techniques. You’d be hard-pressed to find another section at the festival with so much diversity. „
general review of Berlinale Shorts 2024 by Redmond Bacon for Directors Notes

„But dig deeper, and the flicks offer new ways of looking at the world, of trying to find new means to communicate. Even when we are at odds, there are still different ways of experiencing the world and attempts to try to understand another point of view. That, at the very least, offers a glimmer of hope for a brighter future.“
general review of Berlinale Shorts 2024 by Laurence Boyce for Cineuropa

„Die 20 Kurzfilme der diesjährigen ‚Berlinale Shorts‘ zeigten wieder eine gelungener Querschnitt durch die zahlreichen Spielarten von Film, seien es Spiel- und Animationsfilme oder dokumentarische Formen. Dabei verwischen die Grenzen der Genres von Zeit zu Zeit und in den einzelnen Blöcken gingen die Filme untereinander auch in den Dialog. Der Kuratorin Anna Henckel-Donnersmarck ist wieder eine gelungene Auswahl an ungewöhnlichen, poetischen und künstlerischen Filmen gelungen, die zum Mitdenken und Mitfühlen einladen.“
general review of Berlinale Shorts 2024 by Doreen Kaltenecker for Testkammer

„This year’s Berlinale shorts selection feels noticeably more abstract, surreal, and exploratory than previous years. (…) Particularly noticeable by its absence is a certain ‘type’ of short which often dominates European shorts programming; drearily realist and naturalistic to the point of mundanity.“ 
general review of Berlinale Shorts 2024 by Fredor Tot for Journey into Cinema

„This year’s Berlinale Shorts selection distinguishes itself with a significant departure towards abstraction, potentially reflecting contemporary concerns such as climate breakdown and urban alienation. Unlike the previous year, where a palpable shift towards surrealism was evident, this year’s selection feels more experimental, not only in terms of themes but also in the incorporation of cinematic techniques that often result in works reminiscent of fashion film and video art.“
general review of Berlinale Shorts 2024 by Curation Hour

„Formal-ästhetisch geht es wild her im Berlinale-Shorts-Programm, es finden sich dokumentarisch-essayistische Beiträge, gezeichnete sowie 3D-Animationsfilme, aber auch etliche Spielfilmpositionen, die zum Teil eher naturalistisch wirken. Auch thematisch eröffnet sich ein breites Feld. Waren im letzten Jahr viele Beiträge nüchtern-abgeklärte Bestandsaufnahmen, scheint in vielen Filmen dieses Jahres das Ende der Menschheit schon längst beschlossene Sache.“
Überblicksartikel von Marie Kretzscher für shortfilm.de – das Kurzfilmmagazin

„Wars, climate catastrophes, social devastation—the state of global capitalism is so advanced and developing so rapidly that it represents a serious challenge to the artist. The events and living conditions for millions of people are so devastating and so painful that filmmakers and others must rise to a higher level in their treatment of life.
Nevertheless, these difficult circumstances, directly or indirectly, are the real basis of many of the short films shown at this year’s Berlin film festival (Berlinale), which only at first glance (and unlike last year) seem to focus mainly on personal matters.
The selection comprises films made last year that raise the question of how humanity should and can proceed in a world coming apart at the seams. The cinematic means range from surreal scenes with 3D computer technology, magical video productions and animations, to sensitive snapshots of friendship, love, family and a child’s longing for security.“
general review by Isabel Roy, Verena Nees for World Socialist Web Site

„Aus zeithistorischer Perspektive sind die Shorts ungemein wichtig und können Quelle sein für die Untersuchung von Zeitgeschichte im Film. Hier wird Jahr um Jahr die Gegenwart in Frage gestellt wie auch dargestellt. Während sich Historiker*innen mit der Vergangenheit und ihrer Interpretation beschäftigen, werfen die Autor*innen der Kurzfilme einen sehr individuellen Blick auf die Gegenwart und bieten vielfältige Interpretationen an.“
Überblicksartikel von Annette Schuhmann für zeitgeschichte I online


1 Kommentar

Hinterlasse einen Kommentar

Diese Seite verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahre, wie deine Kommentardaten verarbeitet werden..