How to disappear / press

Press reviews for How to disappear by Robin Klengel, Leonhard Müllner and Michael Stumpf

 

If you refuse to play a game, you are a spoil-sport; if you refuse to fight in a war, you are a deserter.” A highlight of this year’s Shorts selection is this Austrian piece by Leonhard Müllner, Robin Klengel and Michael Stumpf, which delves into the rarely explored topic of desertion in war – both in the digital and real world. Shot in the landscapes of multiplayer online shooter game „Battlefield V“, a captivating narration addresses historical disobedience and how videogames are a great deal more than cultural artefacts. What could have been a stale history lesson becomes an insightful and topical anti-war film that shouldn’t be missed.
David Mouriquand for Exberliner

 

Comprised entirely of scenes from Battlefield V, How To Disappear examines “software’s divine power” to stop avatars from deserting. Blending the philosophical essay with bizarre, anti-gameplay, How To Disappear playfully questions the inherently conservative nature of video games. Alternately funny and probing, this is my favourite of the lot.
Redmond Bacon for Directors Notes

 

Perhaps one of the most anticipated films in the selection is How to Disappear (Robin Klengel, Leonhard Müllner & Michael Stumpf, Austria). After Müllner and Klengel’s Operation Jane Walk, in which the dystopian landscape at the heart of computer game ‘Tom Clancy’s The Division’ was turned into an architectural tour, How To Disappear returns to the digital landscape with a focus on war game Battlefield. Here, the film explores ideas of desertion and dissent in a thought-provoking way similar to that of their previous film set against the backdrop of a game. While using the game as a metaphor for human and social behaviour in real war is sometimes a strained endeavour, it still makes for an intriguing film essay.
Laurence Boyce for Cineuropa

 

In „How to Disappear“ führen Leonhard Müllner, Robin Klengel und Michael Stumpf ein Computer-Kriegsspiel an seine Grenzen: Was, wenn man im Spiel desertiert, seine Waffen niederlegt? Das ist dort nicht vorgesehen – und führt den komplett in der Ästhetik des Spiels bleibenden Film zu höchst spannenden philosophischen Reflexionen.
Fabian Wallmeier für
RBB 24

 

Zwei, auf jeweils sehr verschiedene Weise, beeindruckende Antikriegsfilme gehören zum diesjährigen Shorts-Programm: So we live der 1995 in Syrien geborenen Regisseurin Rand Abou Fakher und der in Video-Games-Ästhetik produzierte Film des Kollektivs Total Refusel How to disappear.
Annette Schuhmann für Zeitgeschichte Online

 

Wie der Mensch lebt und damit auch auf sich und seine Umwelt einwirkt, steht im Vordergrund. Dafür finden viele Filme eine eigene Filmsprache. So sehen wir neben klassischen 2D, auch ungewöhnliche 3D-Filme. Da stach vor allem der Film „How to disappear“ hervor. Die Regisseure Leonhard Müllner, Robin Klengel und Michael Stumpf versuchen im Computerspiel „Battlefield“ als Deserteure dem Kriegsgeschehen zu entkommen, was das Spiel eigentlich nicht erlaubt. Wie kann man also aus diesem Szenario verschwinden?
Doreen Matthei für Testkammer

 

Oder auf „How to Disappear“ von Leonhard Müllner, Robin Klengel und Michael Stumpf, die mit ihren Interventionen in Computerspielen bereits für Aufsehen gesorgt haben; diesmal haben sie sich das Kriegsspiel „Battlefield V“ und das Thema Desertion vorgenommen. Die Spitze eines Eisbergs, der den Tauchgang lohnt.
Alexandra Seitz for Berliner Zeitung

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