„Ampangabagat Nin Talakba Ha Likol“ / press

Press reviews for „Ampangabagat Nin Talakba Ha Likol“ by Maria Estela Paiso.

„[…]It’s Raining Frogs Outside, der das beklemmende Gefühl der Vereinzelung, das Abgeschnitten sein von der außen Welt in teils surreale Bilder umsetzt.“
review by Andrea Handels for rbb Kultur

„Paiso’s directorial work navigates the realm of memories and dreamscapes — focusing on clashes between reality and imagination and how the interplay between the conscious and subconscious shapes our self-perception. […] Her Archipelago Lab-developed short film “It’s Raining Frogs Outside” (Ampangabagat Nin Talakba Ha Likol) — which won the Gender Sensitivity Award at QCinema 2021 and competed at Berlinale 2022 — is a confluence of her years of post-production experience. Inspired by one of artist Electromilk’s posts, the film places the audience within the headspace of Maya: a young woman who is terrorized by her childhood home in Zambales. By combining live action with archival footage, digitally rendered images, and stop motion animation, Paiso’s work heavily relies on visual effects and editing to make tangible the past and the persistent feelings of isolation, rage, and grief; capturing frustrations with the politics and the personal and how these can wreak havoc on one’s identity.“
review and director portrait by Jason Tan Liwag for CNN Philippines

„It is a form of visual artistic diary, self-analitical, dark and it references to one person only – the author herself. She is also, in the representation of herself, a creature of many identities, as much a young woman as a neutral, faceless human being tortured by self-annihilating thoughts.“
article by Marina D. Richter for Ubiquarian

„It’s Raining Frogs Outside“ (Ampangabagat Nin Talakba Ha Likol) by director Maria Estela Paiso was chosen to compete in the Berlinale Shorts section. While it was the only Filipino film in the festival’s official selection, filmmaker Paiso is also the first Filipina filmmaker to make it in the Berlinale Shorts section.“
mention by Liza Diño-Seguerra for The Manila Times

„“It’s Raining Frogs Outside” (Ampangabagat Nin Talakba Ha Likol), which was directed by Maria Estela Paiso, is the only Filipino film that was included in the festival’s official selection of under 30-minute films.“
article by Joanna Rose Aglibot for Inquirer.net

„The first-time director also has the honor of being the first Filipina director to join the Berlinale Shorts Competition and the fourth Filipino to represent the country in the said section.“
article on Film Development Council of the Philippines

„Apocalypse anxiety, discomfort in the childhood home, and the effects of enforced isolation make for a heady brew in Maria Estela Paiso’s multimedia fever dream.“
article by Ben Nicholson for The Verdict

„Das Kurzfilmdebüt der Philippinin Maria Estela Paiso ist ein mutiger Mixed-Media-Film mit verschiedenen politischen Subtexten. Die Einsamkeit des Singles im Lockdown lässt sich hier ebenso wiederfinden wie die Entfremdung von der Heimat, individuell wie systemisch.“
review by Henning Koch, Marie Ketzscher, Stefanie Borowsky, Teresa Vena, Theresa Rodewald for Berliner Filmfestivals

„Persönliche Auseinandersetzungen mit der eigenen Lebensrealität, Umwelt und sozialer wie gesellschaftlicher Umgebung sind Bestandteil oder sogar Grundgedanke vieler Beiträge der diesjährigen Berlinale Shorts. Selten auf plakative, sondern meist auf künstlerisch eigenwillige und visuell stürmische Art und Weise. So wie beim ersten in Sambal, einer philippinischen Sprache, gezeigten Berlinale-Beitrag IT’S RAINING FROGS OUTSIDE, in der sich die Regisseurin Maria Estela Paiso in surrealen Bildern mit Einsamkeit und innersten Ängsten auseinandersetzt. Mit Paul Thomas Andersons MAGNOLIA eint das philippinische Kurzfilmdebüt abgesehen vom ungewöhnlichen Amphibienregen nichts, Paisos Werk ist eine knapp viertelstündige Collage an bizarren Bildern. Eine groteske, zuweilen alptraumhafte Verarbeitung verschiedenster Lebenserfahrungen, die sich niemals eindeutig erklärt, sich jedoch in verschiedensten Wegen, sei es mit Stop-Motion oder Home-Video-Einblendungen, zu einem Kunstwerk stilisiert.“
review by Paul Seidel for Riecks Filmkritiken

„Öfters wird in dem Programm auf die experimentelle Erzählform zurückgegriffen, um persönliche Stoffe („It’s Raining Frogs Outside“), ein Land, eine Stimmung oder eine Stadt („The Sower of Stars“) zu portraitieren.“
mention by Doreen Matthei for Testkammer

find updates on „Ampangabagat Nin Talakba Ha Likol“ on letterboxd

Find interviews with the director here.

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